Monday, July 21, 2008

En byig vind

När jag i slutet av 90-talet började läsa Henning Mankells Wallanderböcker, lärde jag snabbt mig ett nytt ord: byig. Nu har det varit länge sen jag senast läste böckerna, men jag vill minnas att flera av dem började med en skildring av den byiga vinden som blåste över de leriga skånska åkrarna.

Och bying har vinden minsann varit! Man cyklar glatt i medvind bara för att i följande kurva nästan slås ner från cykeln när en otroligt stark sidovind slår i. (Men åkrarna har inte varit leriga, utan riktigt vackra och gröna.)

Tyvärr ser det ut så att vi inte kommer att besöka Ystad på den här resan, de ca 40 extra km som med bil sku vara helt obetydliga är för mycket för en cykelresenär. Men kanske hittar jag en billig pocketutgåva av nån av böckerna i Trelleborg för att läsa på båten till Tyskland... Jag vill minnas att min favorit vad Den Femte Kvinnan.

No comments: